Omdehoek Grijsbg2

Schoolregels

Onze schoolregels zijn er om een veilige, respectvolle en prettige leeromgeving te waarborgen voor iedereen. We vinden het belangrijk dat zowel leerlingen als medewerkers zich hier op hun gemak voelen en goed kunnen samenwerken. Door ons samen aan deze afspraken te houden, zorgen we ervoor dat iedereen optimaal kan leren en werken.

Hieronder vind je een overzicht van onze belangrijkste schoolregels. We vragen alle leerlingen en ouders om kennis te nemen van deze afspraken, zodat we samen kunnen bijdragen aan een positieve sfeer op het Sint-Maartenscollege.

  1. Je gedraagt je correct tegenover je medeleerlingen en alle personeelsleden; opdrachten van docenten en leden van het onderwijs ondersteunend personeel volg je zondermeer op. Ben je het met een opdracht niet eens, dan voer je hem toch uit en wend je je daarna tot je conrector.
  2. Je hebt altijd het leerlingenpasje bij je dat je desgevraagd kunt tonen, deze wordt beschikbaar gesteld door de school en ben je verplicht bij je te hebben.
  3. In het gebouw, op het schoolterrein en in een omtrek van 200 meter rondom de school mag niet gerookt worden; dit geldt zowel voor tabaksproducten (sigaretten, sigaren, pijp, etc.) als Vape-producten (met en zonder nicotine).
  4. Het is verboden om de hierna genoemde zaken te bezitten, te verhandelen of te gebruiken op school, te beheren in kluisjes, op het schoolterrein en tijdens buitenschoolse activiteiten, zoals schoolfeesten, klassenavonden, excursies, schoolreizen, werkweken en sportdagen.
    • Cannabisproducten (zoals hasj, wiet en marihuana) en overige drugs die onder de Opiumwet vallen
    • (Vuur)wapens
    • Vuurwerk
  5. Het is verboden om in school en op het schoolplein alcohol te bezitten en te gebruiken. Tijdens buitenschoolse activiteiten zoals excursies, reizen en schoolfeesten worden met leerlingen specifieke afspraken hierover gemaakt, passend bij de wetgeving van het land voor de betreffende leeftijdscategorieën.
  6. Gokken op school doe je niet, dus ook niet kaartspelen met inzet van geld.
  7. Je mag geen voorwerpen bij je hebben die wettelijk vallen onder de categorie verboden voorwerpen, zoals laserpennen, vuurwerk, wapens of alles wat daaraan kan worden gelijkgesteld. Deze voorwerpen nemen we in beslag en overhandigen we aan de politie. Bij overtredingen die vallen onder het strafrecht behoort schorsen en/ of van school verwijderen tot de mogelijke maatregelen die de school kan nemen.
  8. Per 1 augustus 2024 is er een totaalverbod in school op het gebruik van mobiele telefoons. Oftewel, 'thuis of in de kluis'. Dit geldt tijdens de gehele onderwijsdag, dus ook tijdens pauzes en tussenuren.
  1. Je bent verplicht de lessen te volgen volgens het voor jou geldende lesrooster. Voor lesgebonden activiteiten ben je beschikbaar van 08.30 uur tot 17.00 uur. Daarnaast geldt dat je op alle dagen tot 17.30 uur beschikbaar moet zijn voor activiteiten op school zoals toetsen, straffen, enz.
  2. Je hebt altijd voor elke les de vereiste boeken, schriften en dergelijke bij je.
  3. De dagrooster-wijzigingen worden via je Somtoday-agenda en op de schermen in school gepubliceerd. De bij het roosterbureau bekende wijzigingen zullen op de dag ervoor uiterlijk om 15.30 uur in je agenda staan. Op de dag zelf staan vóór 7.45 uur de laatste wijzigingen (zoals bijvoorbeeld ziekmeldingen van docenten) in je Somtoday-agenda.
  4. Ben je te laat in de les, dan zet de docent je als “te laat” in Somtoday.
  5. Heb je als leerling van de onderbouw een werk verzuimd, dan moet je dat zo snel mogelijk inhalen. Je neemt hierover zodra je weer op school bent, zelf contact op met de docent. Doe je dit niet, dan kan de docent het cijfer 1 voor dit werk geven.
  6. Spiek je in de onderbouw tijdens een toets, dan krijg je een 1.
  7. Voor absentie tijdens toetsen en de regels met betrekking tot toetsing van bovenbouwleerlingen verwijzen we naar het examenreglement.
  1. Tijdens de pauzes verblijven de klassen 1 en 2 buiten op het schoolplein-Zuid en bij slecht weer in de kantine. Leerlingen in de klassen 3 en hoger verblijven buiten op het schoolplein-Noord en bij slecht weer in de bovenaula.
  2. Als je naar het toilet gaat neem je de kortste route naar het toilet.
  3. Zit je in klas 3 of hoger dan mag je tijdens de pauzes en in tussenuren het schoolplein verlaten. Hierbij veroorzaak je geen overlast voor de buurtbewoners. De school is niet verantwoordelijk voor (groepen) leerlingen tijdens de pauzes of vrije lesuren als ze het schoolplein verlaten.
  4. De liften in het gebouw zijn bedoeld voor personeel en bezoekers. Wanneer een leerling door omstandigheden geen gebruik kan maken van de trap, dan kan hij/zij via de mentor een pasje krijgen waarmee hij/zij het recht heeft om de lift te gebruiken.  Eén andere leerling mag mee in de lift als assistent.
  5. Tijdens pauzes en tussenuren is het niet toegestaan om je mobiele telefoon te gebruiken.
  1. De toegang tot de school en het schoolterrein is uitsluitend voorbehouden aan de eigen leerlingen: je mag dus geen mensen van buiten school naar het schoolterrein of in het gebouw meenemen.
  2. Toegang tot de school voor leerlingen verloopt via de hoofdingang, de ingang aan het Thorbeckeplein of de ingang aan de Prof. Pieter Willemsstraat. Je zet je fiets in een fietsenrek. Kom je met de brommer/scooter dan stal je je voertuig op de daarvoor bestemde plek. In verband met de veiligheid van anderen mag je niet fietsen of op je bromfiets rijden op het schoolplein. Het parkeerterrein tegenover het schoolgebouw is uitsluitend bestemd voor personeel en bezoekers van het Sint-Maartenscollege.
  3. Voor 08.25 uur, tijdens de pauzes en na je laatste les mag je niet in de gangen verblijven.
  4. In de trappenhuizen geldt eenrichtingsverkeer. Dit wil zeggen dat na les 1, 3 en 5 en dus bij het begin van les 2, 4 en 6 het verkeer als volgt is geregeld: via het stenen trappenhuis-noord lopen we alleen naar boven en via het stalen trappenhuis-zuid alleen naar beneden.
  5. Met uitzondering van de overblijfruimten mag je nergens in het gebouw eten of drinken..
  6. In de klas heb je geen jas aan. Petten, mutsen e.d. draag je nergens in het gebouw. We maken een uitzondering voor hoofdbedekking op basis van godsdienstige overtuiging.
  7. Afval gooi je in de daarvoor aanwezige prullenbakken.
  8. De school is in geen geval aansprakelijk voor diefstal of beschadiging van persoonlijke eigendommen.
  9. De school stelt voor iedere leerlingen een kluisje ter beschikking. We raden aan om hiervan gebruik te maken. Dan zijn de persoonlijke eigendommen goed beschermd. Laat in ieder geval geen waardevolle spullen in jas of tas zitten.
  1. Ziekmelden
    Als een leerling ziek is dienen ouders/verzorgers dit voor aanvang van de lessen te melden via het ouderportaal in Somtoday Ouderportaal (website van de school) of via de app Somtoday Ouder. Leerlingen worden steeds ziekgemeld voor één dag. Ouders/verzorgers moeten dus iedere dag een ziekmelding doorgeven. Het is niet nodig een betermelding te doen.
  2. Ziek worden gedurende de dag
    Indien een leerling in de loop van de dag ziek wordt, meldt hij/zij zich bij de receptie. De ouders/verzorgers worden door de receptiemedewerker telefonisch geïnformeerd. Leerlingen mogen niet ziek naar huis voordat contact met ouders/verzorgers heeft plaatsgevonden. In uitzonderingsgevallen kan ook contact worden opgenomen met bijvoorbeeld grootouders.
  3. Melden afwezigheid:
    Kortdurende afwezigheid (bezoek huisarts, specialist e.d.) dient minimaal 1 werkdag van te voren via het Somtoday Ouderportaal, via de app Somtoday Ouder of telefonisch doorgegeven te worden via (043) 352 67 00. De receptie verwerkt de afwezigheid in Somtoday zodat er geen ongeoorloofd verzuim ontstaat. Voor leerlingen onder de 18 jaar geldt dat dit te allen tijde dient te gebeuren door de ouder/verzorger van de leerling. Het verzoek om deze afspraken, indien mogelijk, buiten de schooltijd van uw zoon/dochter te plannen.
  4. Uitzonderlijk verlof:
    Voor uitzonderlijk verlof (bruiloft, jubileum, verhuizing, e.d.) dient uiterlijk een week vóóraf een verlofaanvraag gedaan te worden middels het formulier 'Verlofaanvraag uitzonderlijk verlof'. Kijk hiervoor op sint-maartenscollege.nl/verlof. Dit formulier dient ingeleverd te worden bij de leerlingenadministratie, ter goedkeuring door de conrector. Daarna wordt de aanvraag afgehandeld door de leerlingenadministratie.

    Privé-afspraken zoals rijlessen, tandarts, e.d. dienen buiten de schooltijd van uw zoon/dochter gepland te worden.

Met betrekking tot de schorsing van leerlingen gelden de volgende regels:

  1. Het college van bestuur kan met opgave van redenen een leerling voor ten hoogste één week schorsen.
  2. De rector kan met opgave van redenen een leerling voor ten hoogste twee dagen schorsen.
  3. De beslissing tot schorsing wordt schriftelijk en voorzien van een deugdelijke motivering aan de betrokken leerling bekendgemaakt. Indien de leerling jonger dan 18 jaar is, maakt het College van Bestuur c.q. de rector de beslissing ook aan de ouders schriftelijk bekend.
  4. De rector meldt een schorsing voor langer dan één dag schriftelijk en voorzien van een deugdelijke motivering aan de inspectie.

Met betrekking tot de verwijdering van leerlingen geldt:

  1. Er kan pas een definitief besluit tot verwijdering worden genomen door het College van Bestuur nadat de leerling, en als hij jonger is dan 18 jaar ook zijn ouders/voogden/verzorgers, is/zijn gehoord. Een leerling wordt op grond van onvoldoende vorderingen niet in de loop van een schooljaar verwijderd.
  2. Voordat het College van Bestuur een leerplichtige leerling definitief van school verwijdert, overlegt het met de inspectie. Ten tijde van dit overleg kan de leerling worden geschorst. In het overleg wordt ook nagegaan op welke manier de betrokken leerling onderwijs kan volgen.
  3. Een leerling op wie de Leerplichtwet van toepassing is, mag alleen worden verwijderd nadat het College van Bestuur q. de rector ervoor heeft gezorgd dat een andere school of instelling bereid is de leerling toe te laten.
  4. Het College van Bestuur, c.q. de rector stelt de inspectie schriftelijk en gemotiveerd in kennis van een definitieve verwijdering.
  5. Het College van Bestuur maakt de beslissing tot verwijdering van een leerling schriftelijk en voorzien van een deugdelijke motivering aan de leerling bekend,. Indien een leerling jonger dan 18 jaar is, maakt het College van Bestuur de beslissing ook aan de ouders schriftelijk bekend. Hierbij wordt ook vermeld dat de ouders, dan wel de meerderjarige leerling, binnen zes weken na de bekendmaking bezwaar kunnen maken bij het college van bestuur van LVO.
  6. Het college van bestuur beslist binnen vier weken na ontvangst van het bezwaarschrift. Voorafgaand daaraan wordt de leerling in de gelegenheid gesteld te worden gehoord en kennis te nemen van de adviezen en rapporten over die beslissing. Is de leerling jonger dan achttien jaar, dan komen deze rechten ook toe aan diens ouders.
  7. Als de ouders een geschil aanhangig hebben gemaakt bij de 'Tijdelijke geschillencommissie toelating en verwijdering', ook wel aangeduid als 'Geschillencommissie passend onderwijs', neemt het college van bestuur de beslissing op bezwaar pas nadat de commissie haar oordeel heeft gegeven. De termijn voor het nemen van de beslissing op bezwaar wordt opgeschort voor de duur van de procedure bij de commissie.
  8. Het college van bestuur kan de desbetreffende leerling, gedurende de behandeling van het bezwaar tegen een besluit tot definitieve verwijdering, de toegang tot de school ontzeggen.
  1. Het Open Leercentrum is een studieruimte waar we niet eten en/of drinken.
  2. In het Open Leercentrum wordt in alle rust gewerkt.
  3. Het Sint-Maartenscollege heeft een draadloos netwerk. Daardoor kunnen we op veel plaatsen in de school met computers werken. Wil je zelfstandig werken achter een computer, dan kun je terecht in het Open Leercentrum. Daar staan ook computers waarmee je kunt internetten. Je mag internet op school alleen gebruiken voor studiedoeleinden. Internetten is gratis en voor goed gebruik gelden de volgende regels:
    • Zoek op internet alleen naar onderwerpen die met school te maken hebben.
    • E-mail op school alleen over onderwerpen die met school te maken hebben. Wanneer er gevraagd wordt om persoonlijke informatie overleg je dit met je docent.
    • Niet toegestaan is:
      • Downloaden
      • Social Media
      • Het installeren van software

Het bewust bezoeken van ongewenste sites zal worden gemeld bij de conrector van de afdeling. Deze zal je ouders/verzorgers inlichten.

De locatie Noormannensingel maakt gebruik van een gesloten camerasysteem. Beelden worden volgens de AVG opgeslagen en, indien nodig, bekeken door bevoegde personen zoals vastgelegd in het reglement cameratoezicht Stichting LVO. Camera’s hangen bij de ingangen, fietsenstallingen, kluisjes, in de gangen en op de pleinen. Zij waken over ieders eigendom.

Voor LVO is veiligheid een belangrijke zaak. Want een veilige leeromgeving is noodzakelijk voor een goede en gezonde ontwikkeling van de leerlingen. Een veilige werkomgeving is ook nodig voor docenten en de andere werknemers om hun werk naar behoren en met plezier te kunnen verrichten.

Daarnaast verplicht de Arbowet de werkgever om de werknemers doeltreffend in te lichten over de te verrichten werkzaamheden en de daaraan verbonden risico’s en de te nemen maatregelen om deze risico’s te voorkomen of te beperken en de wijze waarop deskundige bijstand is geregeld. Onder werknemers worden in beginsel geen leerlingen verstaan, tenzij de leerlingen verrichtingen doen die vergelijkbaar zijn met arbeid in de beroepspraktijk.

Maar soms gaat het mis en gebeurt er een ongeluk in de gang of het lokaal, of vindt er een incident plaats op het schoolplein. LVO heeft een regeling opgesteld ten aanzien van het melden en registreren van incidenten, (bijna) arbeidsongevallen en beroepsziekten. De regeling is er op gericht alle ongevallen en incidenten op de school op eenduidige wijze te registreren en zo inzicht te krijgen in de risico’s voor  de leerlingen op de scholen en voor de werknemers van LVO. In de mentorles wordt aandacht besteed aan de regeling.

De Regeling melding en registratie incidenten (bijna) arbeidsongevallen (en beroepsziekten) van LVO is te raadplegen op www.stichtinglvo.nl door ‘Regeling melding en registratie incidenten’ in te typen in de zoekfunctie.

Door de school worden geen medicijnen verstrekt. Zie hiervoor het medicijnprotocol van LVO: of door naar www.stichtinglvo.nl te gaan en hier “Protocol Medicijnverstrekking & Medisch handelen op scholen” in te typen in de zoekfunctie.

De school verwerkt informatie van leerlingen die in de leerlingenadministratie zijn ingeschreven. Het doel hiervan is om onderwijs te kunnen organiseren en geven aan de leerlingen. Daarnaast is de informatie nodig om ervoor te zorgen dat de leerlingen zo goed mogelijk kunnen worden begeleid en waar nodig extra zorg kan worden geboden. De school respecteert de privacy van alle leerlingen en ouders/verzorgers en draagt er zorg voor dat de persoonlijke informatie die u ons verschaft zorgvuldig wordt behandeld.

Op het verzamelen en verwerken van gegevens die herleidbaar zijn tot een bepaalde persoon/leerling is de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) van toepassing. Het doel van de AVG is onder meer om ervoor te zorgen dat de gegevens over personen zorgvuldig worden verwerkt en om misbruik van persoonsgegevens tegen te gaan. Dit betekent dat de school uitsluitend gegevens van leerlingen zal verzamelen en verwerken indien daarvoor een in de AVG genoemde reden/grondslag aanwezig is of als de betrokken leerling of ouder(s) hiervoor expliciet toestemming heeft gegeven. In het laatste geval zal de school ofwel in het aanmeldformulier ofwel in een separaat toestemmingsformulier vragen welke gegevens dan vastgelegd mogen worden (denk bijvoorbeeld aan foto’s en filmopnames).

De privacyverklaring van LVO is terug te vinden op de website van Stichting LVO: https://www.stichtinglvo.nl/privacyverklaring-lvo/. Daarin wordt uitgelegd welke privacygevoelige leerling gegevens de school verwerkt en met welk doel. In de privacyverklaring staat omschreven welke rechten van betrokkenen er zijn en hoe u deze rechten kunt uitoefenen. U kunt verzamelde gegevens inzien, wijzigen of verwijderen. De privacyverklaring omschrijft ook hoe u een datalek kunt melden.

Het college van bestuur heeft daarnaast een ‘Privacyreglement stichting Limburgs Voortgezet Onderwijs” vastgesteld. Daarin wordt uitgebreider toegelicht welke leerling gegevens worden opgenomen, met welk doel en hoe lang gegevens worden bewaard. Ook het inzage – en correctierecht komt aan bod.
Het reglement is te raadplegen op www.stichtinglvo.nl door ‘Privacyreglement’ in te typen in de zoekfunctie.

Tot slot heeft het college van bestuur een Informatiebeveiligings- en privacybeleid voor de stichting LVO vastgesteld. Dit document geeft de visie weer op informatiebeveiliging en privacy van de stichting LVO en de bij haar aangesloten scholen en is richtinggevend voor de daadwerkelijke invoering van beveiligingsmaatregelen op het gebied van techniek, organisatie en processen. Aan de implementatie en actualisatie van deze maatregelen wordt door een centraal team, waaronder de Functionaris Gegevensbescherming, continu gewerkt.