U bent ingelogd als:uitloggenhoofdrubrieken |
![]() Atheneum
Het onderwijs van de afdeling atheneum op onze school
bereidt leerlingen voor op het Wetenschappelijk Onderwijs (WO) en het Hoger
Beroeps Onderwijs (HBO). Ons onderwijs legt het accent op de persoonlijke
ontwikkeling van de leerling: via een activerende didactiek en differentiatie
worden de leerlingen uitgedaagd hun talenten optimaal te benutten.
Talentontwikkeling
Talentontwikkeling speelt binnen het atheneum een
belangrijke rol: de leerlingen kunnen o.a. deelnemen aan vakolympiades en
debatwedstrijden. Begaafde leerlingen die dit willen en aankunnen kunnen kiezen
voor verrijking. Daarnaast is er extra aandacht en studiebegeleiding voor wie
dat nodig heeft. Tevens kunnen de leerlingen in de onderbouw kiezen voor een van
de vijf keuzevakken en in de
bovenbouw voor een of meer extra keuze-examenvakken. Zo kunnen
sportieve leerlingen in de onderbouw kiezen voor het keuzevak Sport
& Lifestyle. Leerlingen met een interesse voor techniek kunnen in de
onderbouw kiezen voor het keuzevak Onderzoeken & Ontwerpen (O&O) of
informatica. De creatieve leerling kan kiezen voor Kunstfabriek en de leerling
die meer talig is kan Spaans gaan volgen.
Wetenschappelijke vorming
Gedurende hun schoolloopbaan
ontwikkelen leerlingen een pre-academisch denkniveau. Dit kenmerkt
zich door een kritische attitude, die blijk geeft van een brede
nieuwsgierigheid en conceptueel denken. Daarom krijgen leerlingen les in
wetenschappelijke vorming. Wetenschappelijke vorming gaat over techniek,
onderzoek doen, duurzaamheid en filosofie, maar ook over cultuur, taal, religie
en rijkdom en armoede. Zo ontwikkelen leerlingen zich als toekomstige
wereldburgers, die actief deel uit maken van een mondiale samenleving.
Internationalisering en internationaal burgerschap
De jongeren van nu staan midden in de wereld.
Door globalisering en internationalisering is deze wereld één global village geworden. Leerlingen
hebben kennis en vaardigheden nodig om hun eigen plek te verwerven in die
wereld. Hierbij valt te denken aan vreemde talen leren, kennis opdoen over
andere landen en culturen, interculturele sensitiviteit ontwikkelen en inzicht
krijgen in internationale relaties. Dat kan leerlingen verder helpen in hun
ontwikkeling en met een toekomstige carrière, want er is een grote kans dat
leerlingen in hun latere beroep samenwerken met mensen uit verschillende landen
en culturen.
Tijdens bijvoorbeeld de lessen aardrijkskunde,
geschiedenis, wiskunde en natuurkunde, evenals als bij de moderne vreemde
talen, wordt ingespeeld op internationale ontwikkelingen. Daarnaast worden
leerlingen gestimuleerd hun maatschappelijke stage in een van de buurlanden te
volgen. Via stedenreizen en uitwisselingen krijgen leerlingen de mogelijkheid
om een kijkje over de grenzen te nemen.
Versterkt talenonderwijs
Door middel van doeltaal = voertaal krijgen atheneumleerlingen
op een interactieve manier de moderne vreemde talen aangeleerd. Kennis van deze
talen is een belangrijke voorwaarde om met mensen uit andere culturen
ideeën uit te wisselen en kennis te nemen van andere waarden en normen.
Vanaf leerjaar 1 kunnen leerlingen alle moderne talen op
diverse niveaus volgen. Ook Spaans behoort tot de mogelijkheden voor de leerlingen
vanaf leerjaar 2. Het versterkt talenonderwijs biedt leerlingen de kans extra
certificaten te behalen voor Frans (DELF-Scolaire), Duits (Goethe), Spaans
(DELE) en Engels: Cambridge English Advanced (CAE) of Cambridge English
Proficiency (CPE).
Bèta profilering
Ongeveer 65% van alle vwo-leerlingen op onze school
kiest in de bovenbouw een bètaprofiel. Het gebouw heeft een modern
‘sciencelab' en werkt samen met het bedrijfsleven (bijvoorbeeld DSM) en
universiteiten (Maastricht, Aken, Eindhoven).
Samen met het vwo op de Oude Molenweg wordt op dit
moment de mogelijkheid onderzocht om een gezamenlijk Technasium op te
zetten. Met het vak Onderzoeken & Ontwerpen (O&O) worden de leerlingen ook
nu al hier op voorbereid.
Econasium
Onze
school is een econasiumschool. Leerlingen met wiskundig inzicht en interesse in
economische vraagstukken kunnen toetreden tot het Econasium. Dit is een
programma in samenwerking met Tilburg University voor leerlingen die aan de
bovenbouw van het vwo beginnen. Ze leren hier onderzoek te doen en passen dat
toe in hun Profielwerkstuk. Daarnaast bezoeken
Econasium-leerlingen congressen en economische instellingen en nemen ze
deel aan economische en bedrijfseconomische simulaties. Het Econasium biedt
leerlingen een extra uitdaging waarin ze onderzoeksvaardigheden worden
bijgebracht die van belang zijn voor veel universitaire studies. Het motiveert
ze voor een vervolgstudie (met name in de economische richting) op een
universiteit waar hun kans op slagen wordt vergroot.
Loopbaanoriëntatie en -begeleiding
Gedurende hun schoolloopbaan maken de leerlingen
kennis met universiteiten en het bedrijfsleven middels deelname
aan projecten, stages en meeloopdagen. Naast overdracht van kennis is er
aandacht voor het aanleren van sociale vaardigheden, studievaardigheden,
profielkeuze en studiekeuze.
De vwo
brugperiode
Warme
overdracht basisschool naar voortgezet onderwijs
Belangrijk
is het gesprek met de leerkracht van groep 8, waarbij de aangemelde leerling indien
nodig uitgebreid wordt besproken. De groep 8 leerkracht legt uit op grond
waarvan hij/zij het advies heeft gegeven. Er wordt gekeken naar specifieke
leerlingkenmerken en achtergrondinformatie, die van invloed kunnen zijn op een
succesvolle schoolloopbaan.
Omgaan
met verschillen
Na een
aantal weken wordt het “wonderlijke weer” dictee afgenomen. Het doel hiervan is
om vroegtijdig spellingsproblematiek op te sporen. Daarnaast vullen de
leerlingen de schoolvragenlijst in (SVL). De leerling geeft daarbij zelf aan
hoe hij in de eerste periode sociaal-emotioneel (motivatie, welbevinden,
zelfvertrouwen) heeft gefunctioneerd. Deze informatie is belangrijk voor de
mentor en op grond daarvan kan indien wenselijk extra begeleiding worden
geboden.
Om
leerlingen extra uit te dagen kiest de vwo-leerling in de onderbouw uit vijf
keuzevakken: Kunstfabriek, Ontwerpen en Onderzoeken, Sport & Lifestyle,
Spaans en informatica.
Burgerschapsvorming
in een internationale context
Buiten de
reguliere lessen om kunnen leerlingen op vrijwillige basis kiezen voor versterkt
Frans of versterkt Duits. Deze keuzevakken bieden leerlingen de kans aan het
eind van leerjaar 3 een officieel erkend Delf of Goethe certificaat te
halen.
In alle
lessen wordt aandacht besteed aan Europese en internationale
onderwerpen. In het mentoruur maken studie- en sociaal-emotionele
vaardigheden deel uit van het curriculum. Er wordt aandacht besteed aan
onderwerpen als pesten, hoe gaan we met elkaar om, en het gebruik van social
media, maar ook aan studievaardigheden zoals plannen, samenwerken, presenteren
en samenvatten.
De
leerling in beeld
Sommige
leerlingen hebben hulp nodig bij hun studieaanpak of hulp op persoonlijk vlak
en kunnen indien nodig een faalangstreductietraining volgen.
Voor de
onderbouw geldt een tweejarige brugperiode. In deze periode wordt duidelijk
welke afdeling het beste bij de leerling past. In principe vindt determinatie
plaats aan het einde van het tweede leerjaar. Dan wordt de leerling bevorderd
naar 3 vwo of 3 havo. De leerresultaten, het advies van het docententeam, de resultaten
van de meetinstrumenten en het profiel van de vwo-leerling spelen hierbij een
belangrijke rol.
Het derde leerjaar
Veel
aandacht is er in klas 3 voor de profielkeuze ten behoeve van de bovenbouw. Van
oktober tot begin april van de derde klas werken leerlingen onder begeleiding
van decaan en mentor tijdens de wekelijks terugkerende studielessen aan het
vaststellen van hun profielkeuze. Daarnaast krijgen ouders informatie tijdens
twee ouderavonden en krijgen leerlingen studie- en beroepsvoorlichting op
verschillende tijdstippen.
Het is
van groot belang dat de leerlingen een juiste en gerichte keuze maken. Het
succes van het vervolgtraject in zowel de bovenbouw als het vervolgonderwijs is
hiervan mede afhankelijk. In de bovenbouw worden vier profielen aangeboden,
namelijk cultuur en maatschappij, economie en maatschappij, natuur en
gezondheid en natuur en techniek. Binnen elk profiel kan een leerling kiezen
tussen meerdere profielgerelateerde vakken. Daarnaast kan een leerling die
extra uitdaging zoekt een extra keuze-examenvak kiezen.
|