U bent ingelogd als:

uitloggen

hoofdrubrieken

banner-bonnefooi banner-palet
printlogo

Welke brugklas past bij welk advies?

Voor alle leerlingen van het Sint-Maartenscollege geldt dat talentontwikkeling belangrijk is en binnen ons onderwijs streven we derhalve naar maatwerk. Leerlingen, die wat meer tijd nodig hebben voor hun ontwikkeling kunnen gebruik maken van een verlengde instructie. Zorgleerlingen krijgen van ons de zorg die nodig is door extra begeleiding, door het aanbod van verrijking binnen en buiten de klas of bv. door persoonlijke leerlijnen.

Leerlingen die naast een havo-advies een plaatsingsadvies vwo hebben, zijn welkom in de brugklas atheneum. Leerlingen met een vwo-advies stromen in op het atheneum. Behalve met het reguliere onderwijsaanbod maken alle leerlingen in deze brugperiode van twee jaar kennis met de speerpunten van het Sint-Maartenscollege. We begeleiden deze talentvolle havo/vwo-leerlingen zo optimaal mogelijk, zodat ze na deze brugperiode in kunnen stromen in het atheneum-onderwijs.

Leerlingen met een sterk vwo-advies die interesse hebben in een breed onderwijspakket, binnen een intellectueel en cultureel leerklimaat, met ruimte voor extra vakken, kunnen kiezen voor het gymnasium. De klassieke talen en culturen vormen de rode draad in dat curriculum. De leerlingen volgen in de onderbouw zowel Grieks als Latijn en doen eindexamen in een of beide talen. In leerjaar 4 kunnen leerlingen van zowel atheneum als gymnasium ook kiezen voor filosofie als keuze-examenvak.

In zowel het atheneum als het gymnasium biedt het Sint-Maartenscollege eigentijds onderwijs aan dat ondernemend, innovatief en toekomstgericht is. Het leidt jongeren op tot ondernemende burgers, die zelfstandig hun weg vinden in een internationale en steeds meer globaliserende samenleving. In de samenwerking van het Porta Mosana College en het Sint-Maartenscollege wordt daartoe speciale aandacht gegeven aan een nieuw vak Wetenschappelijke vorming dat vanaf de brugklas gegeven wordt, en waarbinnen pré-academische kennis en vaardigheden centraal staan, die een duidelijke meerwaarde vormen voor o.a. toelating tot vervolgopleidingen en het afronden van een WO- of HBO-opleiding.

Internationalisering en internationaal burgerschap, zich uitend in internationaal georiënteerde studieprojecten, uitwisselingen en excursies zijn in alle afdelingen te vinden, telkens op maat gesneden voor de betreffende leerlingen.

Aangezien in de bovenbouw van het Sint-Maartenscollege meer dan 60% van onze leerlingen voor een bètaprofiel kiest, is er binnen het gehele curriculum en bij de keuze van het extra examenvak ruimte voor science bij de profielen NG en NT (Natuur en Gezondheid of Natuur en Techniek).

Leerlingen met een EM-profiel (Economie en Maatschappij) en CM-profiel met economie (Cultuur en Maatschappij) kunnen hun vaardigheden vergroten en extra uitdaging vinden in het econasium in samenwerking met Tilburg University.

VHBO

Leerlingen met een van de volgende adviezen, havo tl  / havo / havo-vwo advies, zijn welkom in de brugklas van het vhbo. Behalve met het reguliere onderwijsaanbod maken alle leerlingen in deze brugperiode van twee jaar kennis met de speerpunten van het VHBO Maastricht. We begeleiden deze talentvolle vhbo leerlingen zo optimaal mogelijk, zodat ze na deze brugperiode in kunnen doorstromen in het vhbo/havo onderwijs of het vwo.

In het VHBO staat OPEDUCA voor Open Education Area. Bij deze nieuwe, uitdagende en inspirerende manier van leren ga je vooral zelf op zoek naar kennis over onderwerpen die je interessant vindt en waar je meer van wil weten. Met andere woorden: leren door zelf te ontdekken, met je eigen interesses, talenten en uitdagingen als uitgangspunt.

Vakoverstijgend bouwen aan je eigen leerweg met individuele coaching
Zelf op zoek gaan naar kennis betekent dat je docent niet meer alles klassikaal gaat ‘voorkauwen’. In plaats hiervan gaat hij/zij je vooral individueel coachen en begeleiden in je eigen leerweg. Je zult al snel merken dat je hierbij vaak met meerdere vakken tegelijk bezig bent.
Dit noemen we vakoverstijgend onderwijs.


De wereld om je heen als leeromgeving
Bij OPEDUCA-onderwijs ‘haal’ je je kennis zowel binnen als buiten de school. Binnen de school kun je denken aan de mediatheek, internet en natuurlijk het aanspreken van vakdocenten. Buiten de school ga je op zoek naar informatie bij experts zoals bedrijven en instellingen, overheden, ouders, vrienden en bekenden, relaties via school, etc. Omgekeerd haalt ook de school regelmatig experts uit de buitenwereld naar binnen.

21e eeuw vaardigheden

Een ander belangrijk onderdeel van OPEDUCA is dat je doorlopend wordt getraind in het ontwikkelen van algemene vaardigheden die je later nodig hebt. Bijvoorbeeld bij je vervolgstudie (HBO/universiteit), maar vooral ook daarna als beroepsprofessional. Hierbij moet je denken aan vaardigheden zoals samenwerken, organiseren, communiceren, presenteren, moderne ICT vaardigheden, creatief denken, ondernemerschap en nog veel meer. Deze vaardigheden noemen we ook wel 21e eeuw competenties.

The OPEDUCA Area

Bij OPEDUCA past geen standaard klaslokaal. Je hebt letterlijk en figuurlijk ruimte en toegang tot de buitenwereld nodig. Daarom hebben we een hele verdieping speciaal ingericht als OPEDUCA area, met plekken om te brainstormen, creatief bezig te zijn, instructie te krijgen, aan een computer te werken, een presentatie te geven en om even ongestoord een telefoongesprek te kunnen voeren.

Op het vhbo start je al in de brugklas met 3 lesuren OPEDUCA (1 middag) per week. Be different. Be OPEDUCA!

EXTRA ONDERWIJSAANBOD

Uitgangspunt

Leren begint vanuit verwondering. Leerlingen moeten geprikkeld worden om vanuit hun eigen nieuwsgierigheid te leren: ze formuleren uiteindelijk hun eigen leervraag.  

Dat betekent dat we activerende didactieken moeten hanteren. OPEDUCA is een voorbeeld van een werkvorm die we in leerjaar 1 gaan gebruiken, naast bijvoorbeeld stage, de traditionele lessen, projecten, enz.

Dat betekent ook dat we leerlingen in staat stellen modules en masterclasses te kiezen die aansluiten bij hun eigen nieuwsgierigheid.

Deze keuzemodules en masterclasses worden aangeboden vanaf periode 2. Zij vervangen dan de twee lessen die in het overzicht Onderwijsaanbod vermeldt staan. Een keuzemodule duurt acht weken maal twee lessen en zij worden gevolgd door een masterclass van twee weken maal 2 lessen (soms meer).

Elke leerling volgt drie verschillende keuzemodules. In een ‘sollicitatiebrief’ beschrijft de leerling waarom hij/zij een keuzemodule zou willen volgen, achteraf maakt de leerling een verslag waarin hij/zij terugkijkt op die gevolgde module. Hetzelfde geldt voor de masterclasses.

Keuzemodules zijn:
·         Versterkt Talenonderwijs (Engels + Frans of Engels + Duits)
·         Kunst en Cultuur (muziek of beeldende vorming)
·         VECON of Business-school (toegepaste economie)
·         Sport en Gezondheid (sport en biologie)
·         Versterkt Bèta (toegepaste natuurwetenschap)
·         Dans

Masterclasses
Een deel van ons aanbod:
·         Lacrosse
·         Slagwerk
·         Japans
·         Koken
·         Journalistiek
·         Poëzie
·         Ergotheraie
·         Bakken
·         Iconen schilderen
·         Griekse verhalen en mythologie
·         Songwriting
·         Gemeentelijke besluitvorming

naar boven

nieuwstitel

Parijs Havo 4

19 t/m 22 september 2017...lees meer

teaser

Studiefinanciering

Hoe werkt het?...lees meer

teaser
toon alle nieuwsberichten

agendatitel


Er zijn geen nieuwsberichten.

toon alle nieuwsberichten