U bent ingelogd als:

uitloggen

hoofdrubrieken

banner-bonnefooi banner-palet
printlogo

Methodesoftware

Problemen met methodesoftware

Naar aanleiding van vragen omtrent problemen met methode software volgen enkele opmerkingen.

De methode software draagt bij aan de complete functionaliteit van een gebruikte methode. De primaire verantwoordelijkheid voor goed functionerende software ligt uiteraard bij de producent / uitgever van de methode. Met klachten en/of vragen over de software kunt u dan ook het beste contact opnemen met de leverancier hiervan of van Dijk’s boekenhuis, als u via deze de methode (incl. software) aangeschaft hebt -  officieel tot 1 oktober, maar “niet geschoten is altijd mis”.
Zij hebben de meeste ervaring met probleemoplossing rond deze specifieke software.

Op school hebben we echter ook enige ervaring opgedaan en deze willen we graag met u delen. Wij kennen uw specifieke computersysteem thuis natuurlijk niet, vandaar dat we dus niet kunnen garanderen dat onderstaande stappen leiden tot probleemloos functioneren van de software in uw situatie.

Problemen kunnen het gevolg zijn van incompatibiliteit van software en het besturingssysteem op de thuis computer – Linux of Windows 95 / 98 / 2000 / NT / XP.
Is de computer thuis nog steeds uitgerust met Windows 95 of 98 en de software is ontwikkeld onder Linux of 'n latere versie van Windows - Windows 2000/NT/XP, dan kan dat (onoplosbare?) problemen geven.

Bij incompatibiliteits problemen onder XP - in geval de software ontwikkeld is onder / voor b.v. NT, ME 2000 of  Linux, probeert u het volgende:

  • klik met de rechtermuisknop op de snelknoppeling ( zie Bureaublad ) naar de betreffende software
  • in het vervolgmenu klikt u op: Eigenschappen.
  • daarna het tabblad Compatibiliteit aanklikken en het betreffende selectievakje aanvinken (= 95/98/2000/NT). De keuze “NT” doet soms wonderen.

Naast incompatibiliteitsproblemen, komt het voor dat mensen hun computer zo dicht timmeren met een Firewall, b.v. Norton, dat bij contact opnemen met de site van de uitgever er problemen ontstaan. Tijdelijk uitschakelen van de Firewall biedt dan soelaas.

De Helpfunctie van Windows XP zegt:
 
De wizard Programmacompatibiliteit

Met deze wizard kunt u uw programma testen in verschillende modi (omgevingen) en met verschillende instellingen. Als het programma bijvoorbeeld oorspronkelijk is ontwikkeld om te worden uitgevoerd onder Windows 95, stelt u de compatibiliteitsmodus in op Windows 95 en probeert u opnieuw het programma uit te voeren. Als deze procedure slaagt, wordt het programma voortaan altijd in die modus opgestart. De wizard biedt u tevens de mogelijkheid andere instellingen te proberen. Zo kunt u bijvoorbeeld overschakelen naar een schermweergave van 256 kleuren en een schermresolutie van 640 x 480 pixels.

Als u er vanwege compatibiliteitsproblemen niet in slaagt een programma te installeren onder Windows XP, voert u de wizard Programmacompatibiliteit uit op het installatiebestand voor dat programma. Het bestand kan Setup.exe heten of een andere naam hebben en is waarschijnlijk op de installatieschijf van het programma te vinden.

Het uitvoeren van wizard Programmacompatibiliteit:

  1. Start de wizard Programmacompatibiliteit.
  2. Volg de aanwijzingen in de wizard.

Opmerking:
Start de wizard Programmacompatibiliteit door achtereenvolgens op Start, Help en ondersteuning en de optie voor het zoeken naar compatibele hard- en software voor Windows XP te klikken. Klik vervolgens onder Zie ook in het navigatiedeelvenster op Wizard Programmacompatibiliteit.

De compatibiliteitseigenschappen handmatig instellen

In plaats van de wizard Programmacompatibiliteit uit te voeren, kunt u de compatibiliteitseigenschappen voor een programma ook handmatig instellen. De instellingen zijn gelijk aan de opties in de wizard Programmacompatibiliteit.

De compatibiliteitseigenschappen voor een programma handmatig instellen:

  1. Klik met de rechtermuisknop op het programmapictogram op uw bureaublad of op de snelkoppeling in het menu Start van het programma dat u wilt uitvoeren en klik vervolgens op Eigenschappen.
  2. Klik op het tabblad Compatibiliteit en wijzig de compatibiliteitsinstellingen voor uw programma.

Opmerkingen:

  • Het tabblad Compatibiliteit is alleen beschikbaar voor programma's die zijn geďnstalleerd op uw vaste schijf. Hoewel u de wizard Programmacompatibiliteit kunt uitvoeren voor programma's of installatiebestanden op een cd-rom of diskette, blijven uw wijzigingen niet van kracht nadat u het programma hebt afgesloten.
  • Voor meer informatie over een optie op het tabblad Compatibiliteit klikt u met de rechtermuisknop op de optie en vervolgens op Wat is dit?

Programma of stuurprogramma's bijwerken
 
Als een programma niet goed werkt nadat u het hebt getest met de wizard Programmacompatibiliteit, controleert u als volgt of er updates of andere patches op het web beschikbaar zijn:

  • Controleer op de website van de fabrikant van het programma of er een update beschikbaar is.
  • Controleer op Windows Update of er een patch beschikbaar is voor het programma. Klik op Start op de menubalk van Help en ondersteuning en vervolgens op Windows Update in het rechterdeelvenster.
  • Als het programma een spelletje is dat gebruikmaakt van DirectX, moet u ervoor zorgen dat u de meest recente versie van DirectX hebt geďnstalleerd. Controleer bovendien op de website van de fabrikant van uw video- of geluidskaart of er nieuwere stuurprogramma's beschikbaar zijn voor deze kaarten.

Hopelijk functioneert de software nu naar behoren.

naar boven

nieuwstitel

Boeken ophalen !

Schema:...lees meer

teaser
toon alle nieuwsberichten

agendatitel


Er zijn geen nieuwsberichten.

toon alle nieuwsberichten